Knogleskørhed/osteoporose

Knogleskørhed/Osteoporose

I osteoporoseforeningens blad Apropos maj 2011 nr. 2 er der en artikel med titlen: For få KOL patienter undersøges for knogleskørhed.

I artiklen står blandt andet:

"Mange KOL patienter har knogleskørhed uden at vide det.........hvis man har KOL er man generelt mere udsat for at få knogleskørhed. Knogleskørhed er nemlig en følgevirkning af nogle af de samme faktorer, som kan udløse sygdommen KOL. Eksempelvis hvis man har røget i mange år."

Hanne Madsen, overlæge på Odense Universitets Hospital, har lavet et forskningsprojekt, støttet af Danmarks Lungeforening, om hvor mange KOL patienter, der bliver undersøgt for knogleskørhed.

En af konklusionerne er, at der er brug for at alle KOL patienter uanset alder og køn bliver undersøgt for knogleskørhed, så de kan komme i behandling hurtigt, hvis de får stillet diagnosen.

Knogleskørhed diagnosticeres ved hjælp af en DXA scanning på et sygehus, som på ingen måde er ubehagelig eller gør ondt.

Knogleskørhed kan ikke umiddelbart mærkes, oftest opdages det først ved et brud.

Det er derfor en god ide at vende det med egen læge og eventuelt få en henvisning til en dxa scanning.

Ønskes flere oplysninger kan der henvises til osteporoseforeningens hjemmesidewww.osteoporoseforeningen.dk .

En anden informativ hjemmeside er www.osteoporosedoktor.dk